Vooronderzoek afgerond samen met het marketing gedeelte.
Hieronder zie het vooronderzoek inhoudelijk.
Geschiedenis van het sprookje;
Het meisje dat niet spreken mocht, is geen sprookje van de broertjes Grim. Het is een volkssprookje dat uit uit italie komt. Het is niet bekend wie dit sprookje heeft geschreven. Wel is bekend dat meneer Herbert Boltz deze Venetiaanse sprookjes heeft verzameld.
Markt voor het sprookje;
Sprookjes blijven in. Van Jongs af aan wordt je al geconfronteerd met de perfecte happy endings, de spannende muziekjes en de enge personages. Sprookjes vergeet je niet. Of je nu jong of oud bent, iedereen weet zich wel een sprookje te bedenken. Sprookjes zijn voor ieder leeftijdscategorie interessant juist doordat jezelf je fantasie erin kwijt kan. Zo hoef je even niet de denken aan de realiteit. Kortom, ik denk dat er altijd een markt zal zijn voor sprookjes.
Product onderzoek/
beschrijving sprookje;
Achter elk sprookje, zit wel een hint een tip of een gedachte. Het sprookje waar ik voor gekozen heb, is best doordringend. Er worden spannende gebeurtenissen in beschreven, het gaat niet alleen over rozengeur en maneschijn. De beschrijving van het sprookje werd me na de tweede keer lezen duidelijk. Volgens mij, proberen ze je te vertellen dat niet alles vanzelf gaat. Dat je soms voor het uiterste moet gaan om wat te bereiken. Niet alleen aan jezelf denken. Waardering krijgen door andere te helpen.
Doordat dit een erg oud sprookje is, zijn er maar weinig commerciĆ«le doeleinden waarmee is het sprookje kan vergelijken. Heb gezocht naar voorstellingen omtrent het sprookje "het meisje dat niet spreken mocht" maar tot nu toe alleen cursussen gevonden over ‘Spreken in het openbaar’.
Actualiteit en het sprookje;
De actualiteit van het sprookje is niet up to date. Het is namelijk een erg oud sprookje, niet veel mensen zullen het sprookje niet kennen. Toch zijn wel vergelijkbare sprookjes die vaak terug komen bij kindervoorstellingen, reclames of andere verhaaltjes. Als de boodschap maar hetzelfde overkomt. Ook kan je de boodschap vergelijken met gebeurtenissen uit het nieuws.
Stukje uit de Telegraaf…
VVD: bezuinigen en lagere belasting
DEN HAAG - De VVD wil in haar tegenbegroting voor volgend jaar 9 miljard bezuinigen en de lasten voor burgers en bedrijven met 6 miljard verlichten. Ook willen de liberalen de staatsschuld extra verminderen met 2,5 miljard.
Vergelijking met het sprookje:
als je ervoor gaat moet het lukken, ook al zit het op sommige momenten erg tegen. Helaas gaat niet alles zo makkelijk, als er wat positiever word gekeken naar problemen.
( Het meisje dat niet spreken mocht houdt ook zeven jaar haar mond, om haar broers te redden. Terwijl ze van alles mee maakt slaagt ze erin om zeven jaar niks te zeggen)
Toekomst van het sprookje;
De boodschap van het sprookje komt tot vandaag de dag nog vaak terug, denk maar aan ouders, docenten… Als je echt wilt, lukt het je wel. Je hoort het vaak genoeg. Het totale verhaal is bij niet veel bekend.
Doelgroep bepalen voor het magazine;
Het sprookje is spannend. Er komen zelfs stukken in voor die best eng kunnen zijn voor jonge kinderen. Doordat er spannende dingen in terug komen zoals, roven en moord zijn dit geen dingen waar kinderen zich bezig mee moeten houden. Wel heeft het sprookje een happy ending. Jongeren tussen de 12 en 16 zullen het meest geinterreseerd zal zijn in ons magazine .
Concept ontwikkeling;
Sprookjes hebben veel invloed op kinderen, ze worden er blij van, en het
verhaal blijft hangen. Door een boodschap in een sprookje over te brengen aan "jonge" kinderen, leer je ze wat. Twee vliegen in een klap. Het is mijn bedoeling om doormiddel van interessante beelden, kinderen en
jongeren aan het denken proberen te zetten.
Beeldonderzoek.
Doelgroep: jeugd, pubers vanaf 12 jr.
Kleur: donkere kleuren (spannend)
Vorm: scherpe en ronde vormen ( goed/kwaad)
Lijn: weinig lijnen (fantasie vrije loop)
Beeld: sprookjes, doelgroep
Materiaal: grof, glad
In het moodboard vind je beelden die ik van internet heb gehaald, ook staan er een paar foto’s op die ik zelf heb gemaakt. Ik heb er voor gekozen om twee moodboard te maken, zodat het niet tevol komt te staan.
Het bovenste moodboard geeft de sfeer, doelgroep en kleur weer.
Op het onderste moodboard zie je het typografisch onderzoek. Ik heb 3 verschillende lettertypes gebruikt namelijk;
* TW Cen MT
* Caflisch Script pro
* Cracked Johnie
Propositie
Stichting Rotterdam Sprookjesstad rekent op ons dat we een goed product leveren. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben we naar verschillende factoren gekeken. Wij verkopen niet zomaar een magazine. We willen met ons magazine een stukje fantasie verkopen.
Waarom fantasie ?
Kinderen hebben altijd een grote fantasie over dingen die ze hebben meegemaakt, of waar ze over dromen. Ook ouderen fantaseren graag. Fantaseren is niet saai , je kan je namelijk in de meest bizarre momenten of personages plaatsen. Het is voor de meeste heerlijk om even te fantaseren.
En zo is het ook aantrekkelijk om ons product te kopen, even ontsnappen aan dan de realiteit!
Briefing
Tijdens kerst wilt Stichting Rotterdam Sprookjesstad de stad een beetje opvrolijken. Rickert Pos de initatiefnemer Stichting Rotterdam Sprookjesstad zorgt voor allerlei activiteiten ronddom het thema Sprookjesstad.
De sfeer gedurende de gehele opdracht is al duidelijk, bij sprookjes staat de fantasie en de verbeelding bovenaan.
De stichting heeft ons gevraagd om een magazine te maken, met bijbehorende illustraties en foto’s. De sprookjes die te zien zijn in het magazine mogen we zelf kiezen, hieraan zijn wel eisen aan verbonden. Het sprookje mag namelijk niet in de efteling voorkomen, en het mag niet verfilmd zijn door Disney. Doormiddel van ons nieuwe
huisstijl proberen we jong en oud te
prikkelen, om naar dit sprookjesachtige
evenement te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten